Home

Legerplaats Ossendrecht

11Verbindingsbataljon

Verhalen & anekdotes

La Courtine 1964

Gezocht

Laatste nieuws

Oranje-Kazerne

Leiding C-Cie okt. 1964

Updates

Verhalen La Courtine '64

Links

 

Fotopagina's

Personeelslijst

Gastenboek - Reacties

La Courtine 2009

Contact

Update zondag 2 december 2018

 

Beste vrienden,

 

Het jaar spoedt zich weer teneinde. Tijd voor een kleine update.

 

Half september kreeg ik het bericht dat Flip Derksen op 1 augustus jl. is overleden. Toen ik in 1964 bij het 11Vbdbat kwam, was de compagnie leeg. Maar dat duurde niet lang, want enige dagen later kwam de de hele compagnie terug uit La Courtine. De mannen waren daar, na maanden van huis, veranderd in een stel vrijgevochten zelfbewuste knapen, die zich niet meer zo de wet lieten voorschrijven. En van de smaakmakers van het Stafpeloton was Flip Derksen. Eigenlijk heette hij Wim, maar kort na zijn indiensttreding was hij omgedoopt naar Flip en niemand wist meer zijn werkelijke naam. Iedereen kende Flip, vooral door zijn Errol Flynn snorretje.
Flip was in het stafpeloton de chauffeur van de keukenwagen. Hij was n van de koelbloedigste chauffeurs die ik ooit gekend heb. Tijdens een oefening reed hij de keukenwagen eens in 'n sloot. Hij kroop er uit en ging tussen de toeschouwers staan kijken naar de op z'n kant liggende DAF314. Henk Heidema vertelde daar later over:
"Flip was 's avonds, samen met Frans Leijendekkers, weg geweest met de keukenwagen. Op de terugtocht had Frans ergens een traytje eieren geritseld. Toen Flip dan met de wagen in de sloot terecht kwam, zat Frans als een jongleur naast hem met de eieren op zijn schoot in alle bochten te wringen om geen eitje te verliezen.

Het mooiste was dat we 's nachts altijd achter in de keukenwagen sliepen. Mijn slaapzak lag dan ook achterin. Flip en Frans kwamen echter zonder wagen terug. Ik heb daarna alle schakel- en radiowagens afgelopen om een warm slaapplekje te vinden wat me niet lukte.

Daarna de hele nacht in de cabine van een wagen gezeten zonder een oog dicht te doen. De volgende morgen is de keukenwagen uit de sloot gehaald. "

Flip was al jaren ziek. Hij is 74 geworden.

 

De Nekaf van kapitein Tummers en kapitein Luchsinger leeft weer!

Van de Noord-Limburger Thijs Adolfse kreeg ik een mailtje. Hij heeft een paar jaar geleden een Nekaf jeep gekocht en die opgeknapt. In een speurtocht naar de oorsprong van de Nekaf kwam hij op onze site terecht. Hij had oorspronkelijke kenteken van de Nekaf achterhaald en ontdekt dat de Jee[p met dat kenteken bij de C-Compagnie moet hebben dienst gedaan. Na wat deduceren en combineren denken we dat de Nekaf met kenteken KR-57-25 de wagen van de CC met nummer C1 moet zijn geweest. Ik heb er een verhaal overgemaakt met een overzicht van de voertuigen van het 11Vbdbat. Die pagina kunnen jullie op de site terug vinden.

Van Johan Scholten kreeg ik daarna een mailtje. Volgens hem was de wagen van Luchsinger net de C1 maar de C18. Omdat we geen fotos hebben van de Nekaf KR-57-25 blijft het onduidelijk welk C nummer die Jeep heeft gehad. Als er iemand fotos van de KR-57-25 heeft met daarop zowel het kenteken als het C-nummer goed zichtbaar, stuur me dan die foto eens toe.

 

En in 1964 overleden militair heeft eindelijk een gezicht

De zomer van 1964 was een hele mooie en warme zomer. De rekruten van lichting 64-3 maakten dat aan den lijve mee en hebben wat afgezweet tijdens de marsen en trainingen.

In het midden van de maand juli 1964 werd de militaire training plotseling op een laag pitje gezet.

Op de betreffende dag stonden we met volle bepakking al klaar om een veldloopje over de Ossendrechtse heide te maken. Onze pelotonsinstructeur wachtmeester van der Velde kwam de kamer op en vertelde dat er in een andere kazerne tijdens militaire trainingen twee soldaten waren overleden. Daarom werden de veldlopen en andere zware trainingen voorlopig opgeschort. We konden de bepakking in de kast bergen. En die morgen, in plaats van over de Ossendrechtse heide te rennen, liepen we op ons dooie gemak naar een schaduwrijke plaats. Daar gingen we heerlijk ontspannen tegen een boom zitten wachten op de Volkswagen bus van de CADI. Ik ben de overledenen echter nooit vergeten. ze waren weliswaar niet eens Verbindelaren, maar wel overleden tijdens een zelfde soort training als wij hadden in de basisopleiding.

 

In 2011, meer dan 45 jaar later, ben ik een paar dagen de archieven van de Limburgse weekbladen ingedoken en heb alle kranten van mei tot augustus 1964 doorgevlooid. Het bleek dat er niet twee, maar zelfs drie militairen tijdens een militairen tijdens een veldloop waren overleden: L.A.M Drommel, C. van Leeuwen en J.R. Meerdink Veldboom. Op de pagina In juni en juli 1964 na veldloop overleden vind je meer informatie over die gebeurtenissen.

Van C. van Leeuwen was mij toen alleen bekend dat hij een 19-jarige wachtmeester eerste klas van de Marechaussee (KMAR) zou zijn. Iets wat ik betwijfelde, want op die leeftijd kon je onmogelijk al wachtmeester eerste klas zijn.

 

Deze week kreeg ik bericht van Carina van Leeuwen. Zij had het bericht over de overleden soldaten op onze website gelezen. C. van Leeuwen was haar vader. Zij stuurde me veel meer informatie over het overlijden van haar vader en daar heb ik een speciale pagina voor gemaakt. Kijk voor meer informatie over Cornelis (Kees) van Leeuwen op:  Cornelis (Kees) van Leeuwen.

 

 

Verhuizing

Met ingang van 1 december jl. zijn we verhuisd van Voerendaal naar Heerlen.

Stuur me een email en ik stuur u ons nieuwe adres.

De andere gegevens zijn ongewijzigd.

 

De verhuizing heeft veel en brengt nog steeds veel drukte met zich mee. Dit jaar hebben we dan ook nauwelijks tijd om kerstkaarten te schrijven. Vandaar dat we besloten om die dit jaar over te slaan.

 

Dat was het. Rest mij nog jullie alvast hele fijne Kerstdagen en een gezond 2019 toe te wensen.

 

 

Groetjes uit een koud en regenachtig Heerlen,

 

Kees Blokker

Het copyright van de foto's en artikelen op deze site berust bij de eigenaar van de betreffende foto of het artikel of bij de oorspronkelijke maker van de foto of het artikel. Merken en Merknamen worden alleen vermeld ter identificatie van het product en zijn eigendom van de betreffende eigenaar van dat Merk of die Merknaam. Mocht u menen zekere rechten te kunnen doen gelden, neem dan even contact met mij op.