Home

Legerplaats Ossendrecht

11Verbindingsbataljon

Verhalen & anekdotes

La Courtine 1964

Gezocht

Laatste nieuws

Oranje-Kazerne

Leiding C-Cie okt. 1964

Updates

Verhalen La Courtine '64

Links

Donaties

Fotopagina's

Personeelslijst

Gastenboek - Reacties

La Courtine 2009

Contact

Update 15 november 2010

 

Beste mensen,

Ik heb nogal wat nieuwtjes en om dat geen oudjes te laten worden, deze update.

 

Gevonden

Piet Los. Piet is van 63-2. Hij ging in 1963 eerst met een andere compagnie naar La Courtine. En in 1964 nog eens met de C compagnie.

Johan Scholten. Johan is van 63-4. Hij was de chauffeur van kapitein Luchsinger en zat dus in het staf- en verzorgingspeloton. Samen met o.a. Jan Schuring, Flip Derksen en Louis Boom. Hij ging samen met kapitein Luchsinger naar La Courtine om poolshoogte te nemen, kennis te maken met de locatie en de Fransen. Daarna ging hij eind juli met de hele compagnie mee. En was de allerlaatste soldaat die terug keerde naar Nederland. Bij terugkomst was zijn baantje als chauffeur van de CC aan een ander vergeven. Hij mocht de laatste weken met verlof en eind april 1965 zwaaide hij af. Hij emigreerde in 1967 naar Australië. Ik kreeg van hem een aantal wijzigingen en aanvullingen door op de foto’s van Jan Schuring. Die namen staan er nu bij. Maar ook kreeg ik van hem zelf een aantal foto’s. Louis Boom was de man die hij zich nog heel levendig herinnert en daar zou hij nog wel eens mee willen bomen.

 

De film van Hans Kolmschot

Zoals jullie misschien nog wel weten heeft Hans Kolmschot in 1964 eens een kort filmpje geschoten op het MOB en de O.K. Daar heeft hij een digitaal filmpje van gemaakt en dat op zijn eigen site gezet. Jullie kunnen de link daar heen vinden op de linkpagina op onze eigen site: www.11vbdbat.nl

 

Website

Op de site zijn foto’s toegevoegd van Leen den Boer en Johan Scholten. Daar zitten een paar nieuwe bij van La Courtine.

Er is een pagina toegevoegd met daarop een overzicht van de officieren en onderofficieren van de C-compagnie.

Per aparte email krijgen jullie vandaag weer een hoofdstuk over de basisopleiding van 64-3 met onze instructeur van der Velde.

Ik heb een paar verhalen in voorbereiding die uit het geheugen van Henk Heidema, Ger Vossen en mezelf komen. Heb je zelf ook nog verhalen, dan hoor ik die graag. Jullie kunnen alle verhalen en update’s na lezen op: http://www.11vbdbat.nl

 

La Courtine

Van Leen den Boer en Ger Vossen heb ik een stel verhalen binnengekregen. De hoofdzaak daarvan gaat over La Courtine. Het zijn hele lange verhalen met vel gouden herinneringen. Ik ben doende om daar een apart hoofdstuk van te maken. Ook op de site komen dan uitgebreide verhalen en foto’s van La Courtine te staan. Heb je zelf ook nog foto’s of herinneringen? Die neem ik met plezier mee in het uiteindelijke hoofdstuk. Stuur ze me maar toe of bel even op.

 

Geen gevoel voor humor

Van Frans van Gils kreeg ik nog een paar verhalen. Die ik jullie hieronder graag even doorgeef.

Geen gevoel voor humor.

 

Dat was het weer voor deze keer. Per aparte mail komt dus nog een verhaal met wachtmeester van der Velde.

 

Groetjes uit een zonnig Voerendaal,

Kees Blokker

 

Update 29 november 2010

 

Beste mensen,

Van Johan Altena, Leen den Boer, Frans van Gils, Henk Heidema en Ger Vossen kreeg ik een stel boeiende herinneringen binnen. Die beginnen zich hier nu op te stapelen, vandaar alweer een update. Snel beginnen dus.

 

Gevonden

Jan Deckers (65-1). Van Harry Murkens kreeg ik vorige week een mailtje. Na een bezoek aan de lijst met nog gezochte personen, zag hij daar Jan Deckers op staan, die vroeger tegenover hem in de straat woonde. Na wat rond bellen leverde hij ook het adres en telefoonnummer van Jan. Makkelijker kan het niet. Ik bellen met Jan Deckers, die mij bijpraatte over een boeiende militaire en latere carričre. Hij werd opgeleid tot motorordonnans, kreeg daarna het rijbewijs voor een MUNGA en werd de chauffeur van Peter Moeys. In de periode dat kapitein Luchsinger op cursus was en werd vervangen door luitenant de Vries, reed hij ook de Vries. Die was daar zo tevreden over, of beter gezegd, Jan was zo tevreden over zijn baantje als chauffeur CC, dat hij dat ook gebleven is. Nadat kapitein Luchsinger terug kwam, bleef hij de chauffeur van de CC. Na zijn afzwaaien construeerde Jan in 1976 de eerste HR centrale verwarming ketel. Sinds begin jaren 80 zijn praktisch alle HR ketels op zijn ontwerp gebaseerd. Door dat leven in de verwarmingsketels zit Jan er niet koud bij, denk ik

 

La Courtine 1964

Zoals gezegd heb ik veel verhalen binnen gekregen. Het verhaal van Leen de Boer bevat ook de maanden in La Courtine. Ger Vossen, waar ik regelmatig koffie ga drinken, heeft ook hele verhalen en plakboeken vol over die tijd. Dat alles leverde een heel lang artikel op. Dat heb ik in twee stukken geknipt. Het stuk over de diensttijd van Leen den Boer vinden jullie hieronder. Het stuk over La Courtine wordt vandaag in een aparte mail aan jullie verzonden.

Voor La Courtinegangers heb ik nog meer nieuws. De bladen uit het plakboek van Ger Vossen vinden jullie ook terug op de website. Ger was altijd een goede tekenaar en heeft de route naar La Courtine met tekeningen opgesierd.

Mochten jullie, door deze verhalen en foto’s zelf ook weer herinneringen aan La Courtine krijgen, laat ze maar even weten.

Door deze twee grote verhalen is de geplande aflevering uit de van der Velde Saga uitgesteld tot de volgende keer.

Klik op onderstaande links om de volgende verhalen te lezen:

Het Uniform en de Trompetter. Leen den Boer story

 

Vanmiddag komt per aparte mail dus nog een verhaal over La Courtine 1964.

La Courtine 1964

 

Dat was het weer voor deze keer.

Groetjes uit een besneeuwd en koud Voerendaal,

 

Kees Blokker

Het copyright van de foto's en artikelen op deze site berust bij de eigenaar van de betreffende foto of het artikel of bij de oorspronkelijke maker van de foto of het artikel. Merken en Merknamen worden alleen vermeld ter identificatie van het product en zijn eigendom van de betreffende eigenaar van dat Merk of die Merknaam. Mocht u menen zekere rechten te kunnen doen gelden, neem dan even contact met mij op.