Home

Legerplaats Ossendrecht

11Verbindingsbataljon

Verhalen & anekdotes

La Courtine 1964

Gezocht

Laatste nieuws

Oranje-Kazerne

Leiding C-Cie okt. 1964

Updates

Verhalen La Courtine '64

Links

Donaties

Fotopagina's

Personeelslijst

Gastenboek - Reacties

La Courtine 2009

Contact

 

Uit het archief van overste Duque


Klik op de afbeelding om de film te starten.

 

Enige tijd geleden kreeg ik van Bert Duque, de zoon van overste Duque, een dubbel-8 film. Onlangs had ik gelegenheid om de film af te geven bij Studio Home DVD Entertainment in Eindhoven. Daar is de film beeld voor beeld, uiterst nauwkeurig gescand met de Müller HM73 Photo Framescanner. Vervolgens zijn de beelden geremasterd, bewerkt en gestabiliseerd. Dat leverde beelden op die nog beter waren dat de originele film. Omdat in die film nog veel bewegingsonscherpte en onderbelichtingen zaten, die door de remastering grotendeels gecompenseerd zijn. Dat alles bij elkaar leverde gigantisch grote bestanden op. Dit filmpje van 7 minuten is maar liefst 15Gigabyte. Het is onmogelijk om op die de site te zetten, dus is het filmpje gemonteerd en omgezet naar MP4. Bij dat omzetten gaat weer een deel van de beeldkwaliteit verloren. Maar het leverde nog steeds een film van 95Megabyte op.

 

Willem Rijksen heeft het filmpje bekeken en herkende het volgende:

Het kanaal dat je aan het begin van de film ziet is volgens mij het Elbe-Seitenkanal. Door ons afgekort tot ESK. Uit mijn Brigade periode weet ik dat dit kanaal de voorste verdedigingslijn voor onze eigen troepen was.

Dit kanaal is aangelegd in heuvelachtig terrein. Op verschillende plaatsen ligt het kanaal boven het maaiveld. Daar liggen diverse stukken in grote stalen bakken. Er is een keer een bak lek geslagen met een enorme overstroming tot gevolg. Die overigens na een paar dagen weer was opgelost, omdat ongeveer evenwijdig het riviertje de Ilmenau stroomt. Die heeft het merendeel van het water afgevoerd.

Op bijgevoegde onderstaande afbeelding zie je het ESK in een stalen bak, met de Ilmenau er onderdoor. Ook heb ik een plaatje bijgevoegd van de spoorlijn die ongeveer evenwijdig met het ESK loopt met een nauwe onderdoorgang. De Leopard 1 tank kon er net door, de Leopard 2 net niet.

Je kunt je voorstellen dat ik me in mijn parate tijd bij de brigades niet zo lekker voelde, als ik er aan dacht hoe het zou aflopen "im Ernstfall", zoals onze oosterburen het noemen. De Brigade Commandopost zat echter ca 15 km meer naar het westen, dus iets minder benard. Grote delen van het kanaal zijn bekleed met asfalt, om weglekken van het water te voorkomen. Je kunt je voorstellen dat de tactici discussies op touw zetten of het ESK nu een hindernis of een gedekte snelweg voor de vijand was.

 

Op de film meen ik te herkennen v.l.n.r. kapitein Sciaroni, commandant Verzorgingspeloton, kapitein Burgel CC van de B-cie en 1lnt van Ittersum MTO (Motor Transport Officier). Hij was de opvolger van kapitein Verhoeven (Tinus Tussengas of Dappertje Dubbelclutch genoemd).

De witte Taunus waar je op een geven moment mevrouw Duque achter het stuur ziet zitten is de Taunus met het kenteken JM-77-15 waar ik het over had in mijn verhalen Memoires van een Peacekeeper in de Sinaï.

De voertuigen van de C-Cie staan tegenover loods negen voor het blaartrekkende veertiendaags onderhoud.

Het verleden gaat weer helemaal leven.

Willem Rijksen

 

Bert Duque had de volgende herinneringen aan het filmpje:

Een groot deel van het filmpje is gefilmd vanaf de flat waar wij destijds woonden, het Oremusplein 50 in Arnhem. De weg, die gefilmd is, is een groot deel van de route van ons huis naar de Oranjekazerne.

De witte Ford is trouwens de opvolger van een eerder model Ford Taunus 17M. Daarmee had mijn vader een vrij ernstig ongeluk vlak voor de ingang van de Oranjekazerne.

Hij heeft destijds, ik denk rond 1963, een behoorlijke tijd in het militair hospitaal in Arnhem gelegen met een schedelbasisfractuur.

Nog een opmerking bij de herinneringen in het verhaal van Willem Rijksen over de Taunus. Die Taunus met dat vreemde nummer was inderdaad de auto waarmee mijn vader uit Rheindahlen was gekomen. Dat nummer was volgens mij, iets van BC 46 N. Dat kwam in de plaats van het Engelse NATO nummer ML 96 B. De auto moest officieel worden ingevoerd en mijn vader had al een tijdelijk nummer, maar voor de uiteindelijke keuring reed hij hem dus total loss en kwam de Taunus van het filmpje in beeld. Die kreeg vervolgens dat kenteken JM-77-15.

 

De grote heide is de Ginkelse heide bij Ede. Mijn vader had daar goede herinneringen aan uit zijn tijd dat hij in Ede was gelegerd (Elias Beeckmankazerne voor zover ik me kan herinneren).

De bootreis was het vertrek van mijn moeder's zus met gezin, de familie Werlemann, die naar Australië emigreerden.

Het feestje aan het eind van het filmpje was, volgens mij, een feestje van een Engelse oud-collega uit de tijd dat hij in Rheindahlen werkte. Het is ergens in Limburg geweest.

Ik ken daar eigenlijk niemand van. Op een gegeven moment zie je mij, samen met mijn toenmalige vriendinnetje, bij mijn moeder staan. Mijn vriendinnetje was het meisje met de kortste rok! En ik sta er achter met bril en stropdas.

Verder kan ik je helaas weinig zinnigs vertellen over het filmpje.

Bert Duque.

 

De film is uit 1965-1966. Wie herkent nog anderen in de film? Laat het even weten.

 


Het Elbe-Seitenkanaal dat hier het riviertje Ilmenau kruist.

Spoorlijn evenwijdig aan het ESK, met die te smalle onderdoorgangen.

Het copyright van de foto's en artikelen op deze site berust bij de eigenaar van de betreffende foto of het artikel of bij de oorspronkelijke maker van de foto of het artikel. Merken en Merknamen worden alleen vermeld ter identificatie van het product en zijn eigendom van de betreffende eigenaar van dat Merk of die Merknaam. Mocht u menen zekere rechten te kunnen doen gelden, neem dan even contact met mij op.