Home

Legerplaats Ossendrecht

11Verbindingsbataljon

Verhalen & anekdotes

La Courtine 1964

Gezocht

Laatste nieuws

Oranje-Kazerne

Leiding C-Cie okt. 1964

Updates

Verhalen La Courtine '64

Links

 

Fotopagina's

Personeelslijst

Gastenboek - Reacties

La Courtine 2009

Contact

De Nekaf van kapitein Tummers en kapitein Luchsinger leeft weer!

 

De voertuigen van het 11Vbdbat
GEEN COPYRIGHT VRIJE

YB616 FOTO BESCHIKBAAR

KIJK OP GOOGLE VOOR EEN

FOTO

Nekaf Jeep met Tonnie Roes,
 Louis Boom en Johan Scholten.
Foto: Johan Scholten

Matchless G3L motor
 met Johan Scholten
Foto: Johan Scholten
DAF YA328 "Dikke DAF" met
Wiek Boom aan het stuur.
 Foto: Johan Scholten
DAF YA128 "WEB" met Wim Wolschrijn
en twee maten.
Foto: Wim Wolschrijn
DAF YB616 Takelwagen "Break Down"
Foto: X

DAF YA314 keukenwagen Foto: Jo Lemmens.

DAF YA324 "Koekblik" opbouw in La Courtine Foto: Ger Vossen

De MUNGA, de opvolger van de Nekaf. MUNGA was een afkorting van Mehrzweck UNiversal Geländefahrzeug mit Allradantrieb. Dit was een product van de toenmalige Duitse DKW fabriek (Nu Audi). Het was met zijn tweetakt motor 'n hopeloze, problematische auto. Je ziet ze bijna nooit meer.
Foto: Marinus van Schaijk.

 

De voertuigen

Nekaf KR-57-25 (Foto: Thijs Adolfse)

Het 11Vbdbat werd in 1957 opgericht. Het was tien jaar na de Tweede Wereldoorlog en materieel was nog maar mondjesmaat voorhanden. De verschillende compagnieën kregen de beschikking over diverse voertuigen. De Nekaf Jeep M38A1, BSA motoren, de legendarische Matchless G3L motor, de DAF YA328, bijgenaamd “Dikke DAF” en de Weaponcarrier DAF YA128, bijgenaamd de “Web”. Het bataljon had de beschikking over één DAF YB616 takelwagen, bijgenaamd de “Breakdown.” Die wagen werd in 1965-1968 gereden door Frits Boendermaker.

 

Op en in deze wagens werden de verschillende radiosystemen gebouwd. De “Web” werd ook gebruikt voor het vervoer van de mannen van de verschillende detachementen.

De Nekaf was voor het vervoer van de compagniescommandanten (CC’s) en in gebruik bij de ordonnansen.

 

De Nekaf

De Nekaf Jeep (ook kortweg Nekaf) was een Willys M38A1 jeep die in Nederland werd geassembleerd, aanvankelijk bij Nekaf in Rotterdam en later bij Kemper & Van Twist uit Dordrecht. De Nekaf Jeep werd tot in de jaren negentig bij de Koninklijke Landmacht gebruikt. Totaal zijn er circa 7500 gebouwd.
De militaire aanduiding is M38A1. Het is oorspronkelijk een ontwerp uit 1952 van Willys-Overland en wordt ook wel aangeduid als Willys MD. De Nederlandse versie wijkt af van de standaard M38A1 door de kenmerkende bolle richtingaanwijzers aan elke zijkant, die beschermd worden door een ijzeren beugel (Bron: Wikipedia).

 

De voertuigen kregen op de linkervoorzijde en de linkerachterzijde de letters 11V. Daarmee werd aangegeven dat het voertuigen van het 11Verbindingsbataljon waren. Om aan te geven tot welke compagnie de voertuigen hoorden, stond er op de rechtervoorzijde en de rechterachterzijde, de letter van de betreffende compagnie en het volgnummer van dat voertuig binnen de compagnie. Waarbij de voertuigen van de CC’s het nummer 1 kreeg. Zodat duidelijk was wie de baas was. Want, zoals Duitsers zeggen: Ordnung muss sein. De Nekaf van kapitein Tummers en later zijn opvolger kapitein Luchsinger was dus de C1. De pelotonscommandant van het Lijnpeloton reed met de C28. Enzovoort en zo verder.

 

Daarnaast hadden de voertuigen ook nog een kenteken. Ook in die kentekens zat een systeem. De kentekens van de Koninklijke Landmacht begonnen met K, die van de Koninklijke Luchtmacht met L en die van de Koninklijke Marine met KM. Een kind kon de wasdoen, zo makkelijk was het.

 

Omdat in 1957 de wagens van het 11Vbdbat vrijwel allemaal tegelijk waren uitgegeven, lagen de kentekennummers ook dicht bij elkaar. De Nekafs van het 11Vbdbat kregen o.a. de nummers KR-57-20 tot KR-57-25.

De Nekaf is tot in de jaren negentig bij diverse onderdelen van het leger in gebruik geweest. Daarna werden de wagens door de Dienst Domeinen aan particulieren of opkoprs verkocht.

 

Geen kleine jongen

In het Noord-Limburgse Bergen woont Thijs Adolfse (48). Thijs zat in de jaren negentig als dienstplichtige bij het 13Paluabt, Pantser luchtdoel artillerie, op het kazernecomplex Ede West.

Hij werkt bij de Radboud universiteit. En is sterk geïnteresseerd in alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft. Graag had hij een voertuig uit die periode de zijne willen noemen. Maar er is, figuurlijk gezegd, een klein probleempje. Letterlijk gezegd, is het zelfs een groot probleem. Thijs is namelijk bijna twee meter lang en past daardoor niet zonder passen of meten in elke auto.

Uiteindelijk viel zijn oog op de opvolger van de legendarische Willys-Overland Jeep: De Nekaf.

 

Nieuw leven in blazen

Zo’n 4,5 jaar geleden kocht hij in Middelbeers (Brabant) een Nekaf die volledig was gedemilitariseerd. Er zat rood met zwarte bekleding in en een zwarte huif. In de loop der jaren heeft hij de Nekaf weer terug gebracht in de originele staat. Inclusief zelfs een originele RT3600 radio zend- en ontvanger. De Nekaf is verder gecompleteerd met een originele Polynorm aanhanger. Zo’n loeizwaar ding waar bij de meeste van onze wagens, twee Briggs & Stratton aggregaten opstonden.

Thijs heeft van zijn aanhanger een vouwwagen gemaakt.

Een Facebook kennis van hem beschikte over papieren van de Dienst Domeinen. In die papieren stond het chassisnummer van zijn Nekaf met daarbij het originele militaire kenteken. Hij vroeg het originele kenteken aan en zo is de Nekaf van onze CC weer tot leven gewekt.

 

Contact

Thijs is lid van de club Wheels van de Army Vehicle Club. Hij staat open voor suggesties om de wagen nog origineler te maken. Als je met hem over de Nekaf van gedachten wilt wisselen: Dit is zijn emailadres: thijs.adolfse@home.nl

De tot leven geblazen Nekaf KR-57-25 van Thijs Adolfse. (Foto: Thijs Adolfse

 

Naschrift: Van Johan Scholten kreeg ik de melding dat volgens hem, de Nekaf van de CC het nummer C18 had. Wie heeft er een foto van de Nekaf KR-57-25 met het C nummer zichtbaar? Stuur die even op ausljebleift!

 

Het copyright van de foto's en artikelen op deze site berust bij de eigenaar van de betreffende foto of het artikel of bij de oorspronkelijke maker van de foto of het artikel. Merken en Merknamen worden alleen vermeld ter identificatie van het product en zijn eigendom van de betreffende eigenaar van dat Merk of die Merknaam. Mocht u menen zekere rechten te kunnen doen gelden, neem dan even contact met mij op.